”Пловдивски пазар“ /големият/ №25541
Подобно на Иван-Вазовия пловдивски период, при Мърквичка той също е най-плодотворен. „Пловдивски пазар“ (1883), „Пазар в Пловдив“ (1888), „Циганска веселба“ (1887), „Птицепродавец“ (1887) са част от най-знаменитите проявления на неговия талант и първите платна, на които той нанася маслени бои. Обединява ги стремежът на автора към реалистичност и натуралност и характерната за него балансираност на нюансите без резки контрасти между тъмни и осветени места.
„Големият пловдивски пазар“ от 1888 г. и разточителният архитектурен градски пейзаж (безистен, чешма с колони и чадъровообразен покрив, навеси, три минарета и двуетажна търговска постройка), и скалисто тепе, и конят са дадени със същото значение за цялата композиция, както и народните типове. Освен това една от селянките и на един от селянитеса отнети характерните черти в двете им скици, за да останат на картината само със своите типични черти. Равностойното изписване на архитектурния пейзаж в „Големият пловдивски пазар“ и смекчаването на характерните черти чрез типизация трябва да бъдат особено подчертани, изтъкнати.
Репродукцията представлява висококачествен печат, върху италианска канаваца с еко мастила. Платното е каширано върху твъд гръб до размер 30х40, а над този размер е опънато на подрамка. Картината е аранжирана с луксозна рамка.